Кои антидепресанти причиняват косопад

antidepresanti

Има много лекарства, които могат да причинят косопад като нежелан ефект, тъй като създават вид агресия към клетките на космените фоликули, които имат свойството бързо да се разделят. Механизмите им на действие засяга жизнения цикъл на косата, като различаваме телогенен ефлувиум и анагенен ефлувиум.

При телогенния ефлувиум губим нормални косми, заради преждевременен преход между анагенната фаза (фаза на растежа) и телогенната фаза (фаза на покой). Обикновено започва 2- 3 месеца след началото на употреба на лекарствата.

Основите видове лекарства, които могат да причинят косопад са: антикоагуланти, антитиреоидни, хиполипемични, антихипертензивни, някои антидепресанти.

kosopad-prichini

Сред антидепресантите, които могат да причинят косопад, като страничен ефект са: флуоксетин, сертралин, имипрамин, доксепин, тримипрамин, нортриптилин, амитриптилин, халоперидол и др.

Изглежда, че от групата ISRS, като флуоксетин, сертралин, циталопрам, пароксетин, по- често предизвикват косопад. Антидепресантите от групата IMAO, трициклимни антидепресанти, не водят до косопад.

Обикновено този страничен ефект настъпва 2- 4 месеца след началото на терапията. Ако се появи, трябва да уведомите лекаря си, за да коригира дозата или да ви изпише друго. Понякога косопадът може да спре спонтанно след няколко седмици.

В повечето случаи обаче, не антидепресантите водят до косопад, а самата причина за депресията.

Още за косопада:

23. септември 2014 21:57:24 от Надя Колева
Категории: Косопад – Статии | Етикети: , , , | Напишете Коментар